Zakaj moramo kotalne ležaje mazati?

Naloga maziva je, da zmanjšuje trenje, preprečuje obrabo in korozijo ter ščiti pred onesnaženjem s trdimi delci in tekočinami.

Teoretično bi pravilno mazan ležaj pri idealnih obratovalnih pogojih zdržal neskončno dolgo. V praksi seveda ni tako, vendar bo pravilno mazan ležaj z veliko verjetnostjo dosegel maksimalno življenjsko dobo.

Mazivo ustvari mazalni film, ki loči kotalne elemente od tirnice in tako preprečuje neposreden stik kovine celo pri visoki obremenitvi.

Kotalni ležaji so običajno mazani z mastjo ali oljem. V posebnih in redkih primerih se uporablja tudi trdno mazivo.

Mazanje z mastjo se običajno uporablja v primerih, ko ležaji delujejo pri normalnem številu vrtljajev in temperaturah. Mast ima kot mazivo v primerjavi z oljem bistvene prednosti:

  • omogoča enostavnejše in cenovno ugodnejše konstrukcijske rešitve
  • ima boljšo adhezijo
  • ščiti pred vlago in nečistočami iz obratovalne okolice

Mazanje z oljem se pri kotalnih ležajih uporablja v primerih, ko visoko število vrtljajev ali obratovalne temperature ne dopuščajo več mazanja z mastjo in ko je treba toploto odvajati stran od ležaja. Pogosto se olje uporablja zato, ker si z njim mazani ostali strojni elementi, to je tesnilni obroči, zobniki, drsni ležaji, ipd.

Izbira maziva je torej odvisna od:

  • temperaturnega območja
  • števila vrtljajev
  • vplivov okolice
  • ostalih obratovalnih pogojev

Približno 90% vseh kotalnih ležajev je mazanih z mastjo, ostalih 10% pa z oljem.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja